torstai 15. joulukuuta 2016

Luukku 15: 15 kielellä hyvää joulua

Minä olen kieli-ihminen. Haaveilin joskus siitä, että osaisin puhua kymmentä kieltä. Tällä hetkellä olen kuitenkin melko tyytyväinen kuuteen, joista muutamaa osaan vielä melko vaatimattomasti. Minähän tosiaan puhun suomen lisäksi englantia ja ruotsia, jotka totta kai ovat tulleet koulussa pakollisina kielinä ja lisäksi ranskaa, espanjaa ja saksaa. Espanjan ja saksan taitoni ovat hyvin vaatimattomat, mutta olen aikeissa mennä alkeiskurssi kakkoselle molemmista ensi keväänä. Enkä varmaan opiskelisi kieliainetta pääaineenani yliopistossa, mikäli en kielistä pitäisi (vaikka tajusinkin, että suomen kieli on ihan oikeasti kieli, vasta siinä vaiheessa, kun hyväksymiskirje tuli).

Kuitenkin, koska pidän kielistä, olen kiinnostunut myös siitä, miten eri asiat milläkin kielellä sanotaan. Siksi olenkin koonnut tähän listan siitä, miten sanotaan hyvää joulua viidellätoista eri kielellä.




Ja tässä vielä lista, mikäli kuvasta on vaikea saada selvää:

Ranska: Joyeux Noël
Englanti: Merry Christmas
Ruotsi: God Jul
Espanja: ¡Feliz Navidad
Saksa: Frohe Weihnachten
Romania: Sarbatori Vesle
Viro: Rõõmsaid jõulupühi
Indonesia: Selamat hari Natal
Hollanti: Zalig Kerstfeest
Navajo: Merry Keshmish
Jugoslavia: Cestitamo Bozic
Irlanti: Nollaig Shona Dhuit
Baski: Zorionak eta Urte Berri On
Kreikka: Kala Christouyenna
Havaiji: Mele Kalikimaka




Pahoittelut tavallisesta myöhäisemmästä julkaisuajankohdasta. Aikataulutus oli pielessä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti