perjantai 14. joulukuuta 2018

Joulukuun neljästoista päivä: Mitä luen tänä jouluna?



Onko jouluna mitään parempaa, kuin paksu romaani, lämmin juotava, peitto ja takkatuli tai kynttilät? Minun on ainakin vaikea keksiä mitään sen ihanampaa ja tänä vuonna todella toivon pääseväni nauttimaan niistä ainakin pari kertaa.

Nyt kun opiskelulle mikset on ainakin joksikin aikaa opiskeltu, minulla on aikaa muillekin kirjoille. Aikaa olisi toki ollut jo jonkin aikaa, mutta en ole saanut luettua kuin ihan muutaman kirjan valmistumisen jälkeen. Joulun aikana kuitenkin ajattelin avata ainakin pari kirjaa. Mieluusti lukisin useammankin, mutta on todennäköistä, että pääsen paneutumaan aika harvaan, koska luen hitaasti. Muutenkin, koska olen lukenut viime vuosina niin vähän kaunokirjallisuutta, on niihin tarttuminen ollut toisinaan vähän vaikeaa. Kun oli lukenut puolipakosta koko päivän kirjoja opintojen takia, kaunokirjallisuuden lukeminen ainakaan minulla ollut se ensimmäinen rentoutumiskeino. Valitettavasti se fiilis on jäänyt päälle. Nyt joulun aikaan koetan sitä karistaa, koska olen nuorempana rakastanut lukemista ja haluan löytää kauan kadoksissa oleen harratukseni taas.

Lyhyt joulun lukulistani koostuu tällä tietoa kolmesta kirjasta: Harry Potter ja Feeniksin kilta, A Christmas Carol ja A Winter Kiss on Rochester Mews. Englanninkielipainotteisesti siis tällä kertaa. Tai no, sivumäärällisesti Feeniksin kilta hurauttaa kyllä kevyesti kahdesta muusta ohi, joten ehkä silti tulee luettua enemmän suomea.



Feeniksin kiltaa luen, koska aloin lukea Harry Pottereita uudelleen joskus viime vuonna ja olen vasta nyt päässyt tänne asti. Muistelen kaiholla niitä aikoja, kun luin koko sarjan kahdessa tai kolmessa viikossa. Se oli silloin, kun vielä osasin keskittyä ja ottaa aikaa lukemiseen. Feeniksin kilta on yksi suosikkikirjoistani sekä Harry Pottereista että kirjoista yleensä. Luen sitä varmaan vähintään kymmenettä kertaa. Joskus mietin, että pitäisi ehkä suunnata kirjallisia kiinnostuksia myös johonkin muuhun suuntaan, luultavasti pelkillä Harry Potterien lukemisella ei kovin paljon sivisty. Mutta omaksi puolustuksekseni minun on sanottava, että joka kerta kun luen Harry Pottereita uudelleen, löydän niistä jotakin uutta.

A Christmas Carol on luonnollisesti Charles Dickensin kirjoittama jouluklassikko. Olen joskus nuorempana lukenut sen suomeksi, mutta omistamaani englanninkielistä versiota en ole vielä saanut kahlattua läpi. Kirja on toki sen verran lyhyt, että se pitäisi olla melko nopeasti lukaistavissa. Hankaluuksia saattaa toki aiheuttaa vanhahko kieli, mutta kai siitäkin selviää. A Christmas Carol on yksi parhaista joulutarinoista ikinä. Se on koskettava, jännittävä ja hauskakin. Yleensä haluan joulun aikaan katsoa ainakin jonkin monista sen pohjalta tehdyistä elokuvista. Ehkä tänä vuonna luen ensin ja katson sitten.

A Winter Kiss on Rochester Mews on listani uusin lisäys. Olin haaveillut joulukirjan ostamisesta jo jonkin aikaa, sillä Akateemisen ja Suomalaisen hyllyt lähes pursuavat melkein ällöromanttisia joulutarinoita. Romantiikka kuitenkin sopii minusta varsinkin jouluun niin hyvin, että olen valmis jättämään ällöosuuden huomiotta. Ainakin useimmiten. Aloitin kirjan lukemista edellisiltana, mutta en päässyt vielä pitkälle, koska kello oli silloin jo aika paljon ja aamulla piti tulla työnhakuvalmennukseen (oi, mitä iloa! älkää kertoko kenellekään, mutta olen valmennuksessa nytkin, minulla vain ei ole oikeastaan tehtävää), enkä tätä kirjoittaessani ole ehtinyt siihen sen enempää vielä paneutua. Kirjan kansi on visuaalisesti todella miellyttävä, ja sen juoni vaikuttaa juuri sellaiselta, joka minua kiinnostaa. Pidän usein hyvin paljon tarinoista, jotka jollakin tavalla pureutuvat ihmisten arkiseen elämään ja erityisesti heidän töihinsä. Jos henkilöt joutuvat puurtamaan yrittäessään saavuttaa jotakin tavoitetta, kirja tai tarina on minulle usein helppo myydä. Odotan innolla!

Mitä kirjoja sinun joululistallesi kuuluu?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti