torstai 26. tammikuuta 2017

23 faktaa minusta

Taas on se aika vuodesta, kun minun syntymäpäiväni alkaa olla käsillä. Tarkkaa päivää en tässä kerro (vaikka sekin varmaan netistä aika helposti löytyy), mutta ihan sen kunniaksi, että ihan näinä päivinä tulee 23 vuotta täyteen tässä on teille



1. Olen nelihenkisen perheen kuopus ja sattumalta perheestä ainoa, joka ei ole koskaan ollut ainoa lapsi. (Muut ovat siis esikoisia.) Asuin kuitenkin vuoden verran äidin ja isän kanssa kolmestaan isoveljen muutettua pois kotoa.

2. Minun nimeni piti alun perin olla Mira, mutta äiti ja isä vaihtoivat sen, koska en näyttänytkään Miralta ja naapurissa asui koira, jonka nimi oli Ira.

3. Minulla on pallofiksaatio erityisesti fysiikkatreeneissä. Kaikista parhaat fysiikkatreenit sisältävät kuntopalloja.

4. Lempiruokani oli lapsena jauhelihakastike ja spagetti, mutta nyt kun en voi enää syödä jauhelihaa lempiruokaani on uunilohi ja -perunat.

5. Lapsena haaveilin balettitanssijan, eläinlääkärin, taitoluistelijan ja näyttelijän urista. En kuitenkaan koskaan harrastanut balettia, taitoluistelua tai teatteria. Olen myös allerginen eläimille.

6. Haaveilen työskenteleväni joskus esimerkiksi puoli vuotta tai vuoden ulkomailla. Toinen vaihtoehto olisi vain lähteä reppureissaamaan pitemmäksi aikaa.

7. Mielialani heittävät usein laidasta laitaan kuin teinitytöllä. Saatan tuntea esimerkiksi ärtymystä, iloa, surua ja turhautumista puolen tunnin sisään.

8. Lempiasioitani talvessa ovat ensilumi, hankikanto, pilvettömät yöt, jolloin saa katsella tähtiä ja etsiä kuvioita sekä sellaiset pakkaspäivät, joina lumi on jäätynyt asfalttia vasten kovaksi pinnaksi, jonka päällä voi liukua.

9. Jos joku kysyy tammikuun alussa minkä ikäinen olen, en osaa vastata. Sanonko "virallisen" sen hetkisen iän, vai sen kuinka paljon täytän?

10. Juuri nyt lempikappaleitani ovat Niall Horanin This Town ja Sleeping at Lastin Sorrow ja North.

11. Yksi suurimmista herkuistani tällä hetkellä on kookosjukurtti. Valion kreikkalaisissa kerrosjukurteissa on hyvää kookosjukurttia, mutta useimmiten teen sen itse, jolloin laitan maustamattomaan kreikkalaiseen jukurttiin sekaan kookoshiutaleita ja vähän sokeria.

12. Osaan olla hyvin saamaton, mutta saan kuitenkin lupaamani asiat tehtyä, joskin usein viime tipassa. Kirjoitin esimerkiksi noin kymmenen sivua kandistani samana iltana, kun se piti palauttaa.



13. Kun otan etukameralla selfien, en osaa katsoa kameraa vaan katson aina näyttöä. Saman teen, kun kuvaan esimerkiksi tietokoneella videota.

14. En ole ikinä käynyt päiväkodissa. Kävin pienenä kaksi kertaa viikossa seurakunnan kerhossa (kesäkerhot olivat parhautta). Äitini oli silloin perhepäivähoitaja, joten meillä oli kotona aina leikkiseuraa.

15. Jos menisin Tylypahkaan, olisin Puuskupuhissa. En ensin alkuun pitänyt ajatuksesta yhtään, sillä halusin olla Korpinkynsi tai jopa Rohkelikko, mutta myöhemmin, kun olen ajatellut asiaa, olen oikeasti kyllä kaikkein eniten puuskupuh (ja ylpeä siitä.) Ilvermornyssa olisin Pottermoren testin mukaan Thunderbird (joskaan en ole ihan varma, mitä se sitten tarkoittaa, paitsi että olen seikkailija).

16. Lempivuodenaikani on aina se, jota kulloinkin eletään. Talvella siis pidän eniten talvesta, keväällä keväästä ja niin edelleen.

17. Olen ollut laivalla vain kolme kertaa elämäni aikana: pienenä kummitädin kanssa, siitä muutaman vuoden kuluttua perheen kanssa ja viimeisen kerran abiristeilyllä. Risteilyissä ei kuitenkaan muuten olen mielestäni mitään kovin erikoista, mutta tykkään kannella kuljeskelusta ja hyvästä ruuasta. Abiristeily tosin horjutti uskoani risteilyruokaan, sillä St. Peter's Linen ruoka ei ollut kovin hyvää. Muistatteko sen muutaman vuoden takaisen kauhujen abiristeilyn, josta iltapäivälehdet kirjoittelivat? Olin siellä. Tarinat olivat silti liioiteltuja.

18. Yksi suurimmista salaisista paheistani (guilty pleasure) on ollut Dance Moms eli Tanssin superäidit. En tajua miten, miksi tai missä välissä, mutta olen katsonut ensimmäiset neljä kautta kokonaan, viidennen puoliväliin ja pätkiä muista jaksoista. Suosikkini tytöistä oli alusta lähtien Maddie.

19. Lempisarjojani ovat tällä hetkellä Chicago Fire, Chicago PD ja Chicago Med. Ne sijoittuvat kaikki samaan "todellisuuteen", ja niiden hahmot ja tarinat risteävät toisinaan.

20. Välttelen punaisen lihan syömistä, koska vatsani ei sitä juuri kestä. Söin kuitenkin joulukinkkua ja satunnaisesti saatan syödä muutenkin jotain, missä on punaista lihaa. Eniten olen kaivannut jauhelihaa, lehtipihvejä ja Hesburgerin hampurilaispihviä (miksi??)

21. Jos saisin yhden supervoiman, haluaisin osata puhua eläimille (tai olla telekineetikko tai osata parantaa sairauksia tai...)



22. Kun oli 11-vuotias kirjoitin "kirjan" nimeltä Annukka. Laitoin sen yhteen äidinkielen työhön mukaan kuudennella luokalla, ja se päätyi kiertämään muutamalla muullakin koulun opettajalla. Edelleen haveilen sekä romaanin että runoteoksen julkaisemisesta. Mahdollisen esikoisromaanini haluan omistaa isälleni ja runokokoelman mummilleni.

23. Haluaisin osata puhua kymmentä kieltä, mutta toistaiseksi olen päässyt vain kuuteen asti. Tällä hetkellä kirjoitan siis ansioluetteloon osaavani suomea, englantia, ranskaa, ruotsia, saksaa ja espanjaa. Kahta viimeistä osaan kuitenkin varsin vaatimattomasti. '


2 kommenttia:

  1. Mullakin on aina sama ongelma alkuvuodesta: minkä ikäinen oikein olen? Mun synttärit ovat tosin vasta maaliskuussa, mutta silti aina vuodenvaihteen jälkeen pohdin, mikä ikä pitäisi ilmoittaa. Saatan myös unohtaa, minkä ikäinen olen, ja luulen olevani vanhempi kuin olenkaan.

    VastaaPoista
  2. Mitä ihmettä, en huomannut tätä kommenttia aiemmin! :o

    Mutta joo, sun kohdalla vielä hankalampi tuo ongelma, kun synttärit on sen verran myöhemmin. Moni ehtii ikää kysyä siinä välissä :D Ja varsinkin jos kirjoittaa jotain työhakemuksia, niin on kauhea dilemma aina, laittaako iän vai syntymäajan vai jättääkö kaiken pois alkuvuodesta. Muuten mulla ei ole kyllä ikinä ollut ongelmaa muistaa omaa ikääni. Musta se on oikeastaan aika metkaa, että sen voi unohtaa :D

    VastaaPoista