sunnuntai 5. toukokuuta 2019

Bullet journal -huumaa

Toukokuu! Älkää edes kysykö, en todellakaan tiedä, minne tämä kaikki aika on mennyt, tai miten en ole kirjoittanut sitten helmikuun jälkeen. Huh! Kevät on ollut tähän mennessä mielenkiintoinen ja raskas. Tänä keväänä on ollut tavallista tärkeämpää pitää aikatauluja edes jotenkin järjestyksessä, sillä meneillään on ollut aika paljon kaikenlaista. Tai ei välttämättä yhtään sen enempää kuin aikaisempinakaan vuosina, mutta töiden yhdistäminen treenaamiseen, kotona olemiseen (ruuanlaittoon, syömiseen, nukkumiseen ja ihan vain hengailuun), äidin luona vierailuun ja kavereiden näkemiseen on vaatinut välillä jonkin verran suunnittelua. Myös töissä pitää olla hyvin tietoinen siitä, mikä pitää olla milloinkin valmiina, jotta ei toimita töitä myöhässä. Töissä sähköinen kalenteri on ahkerassa käytössä, jotta muutkin näkevät edes pääpiirteittäin, mitä olen milloinkin tekemässä. Paperiseen kalenteriini merkkaan useimmiten vain palaverit, jotta tiedän milloin pitää olla toimistolla tai koneen ääressä. Meillähän ei ole varsinaista pakkoa olla paikan päällä, vaan töitä voi tehdä myös etänä. Minusta on kuitenkin mukavampi olla samassa huoneessa muiden kanssa, jos vain mahdollista.

Minulle on vuosien saatossa tuottanut paljon hankaluuksia se, että en ole löytänyt itselleni sopivaa kalenteria. Olen usein hyvin tarkka siitä, mitä asioilta haluan, eikä kalenteri ole ollut poikkeus. Toisaalta, kalenterille minulla ei ole ollut sellaisia selviä vaatimuksia, jotka olisin voinut nimetä. Siksi olen joutunut selailemaan ja etsimään paljon.

Yritin pariin otteeseen tehdä itse kalenterin, mutta se ei ottanut oikein tulta alleen, ei, ennen kuin havahduin bullet journalien olemassa oloon. Yhtäkkiä aloin törmäillä bullet journaleihin joka paikassa; tunsin ihmisiä jotka käyttivät niitä, luin artikkeleita, katsoin YouTube-videoita... Bullet journaleissa viehätti niiden muokattavuus, yksityiskohtaisuus ja persoonallisuus. Niiden kanssa saa tehdä mitä tahansa. Luultavasti käytän omaani "väärin", koska olen huono käyttämään bullet-merkintöjä, mutta minulle tärkeämpi ominaisuus oli kuitenkin se, että saan samaan paikkaan kalenterin, muistiinpanot, ideat ja ajatukset. Voin pitää tavallista viikkokalenteria ja siinä sivussa suunnitella seuraavaa romaaniani, seurata tapojani ja muistuttaa itseäni elämän tärkeistä asioista. Ja mikä hauskinta, saan tyydyttää omaa luomisen tarvettani.

Haluan aina, että kuukaudelle on oma teemansa ja oma "voimalauseensa".

Tykkään järjestää elämäni kaikkia osa-alueita samaan paikkaan, eikä tavallisissa kalentereissa yleensä ole sellaista mahdollisuutta. Bullet journal on tuntunut luontevalta juuri sen takia, että ei tarvitse myöhemmin etsiä pikkuisia lippulappusia, vaan kaikki on samoissa kansissa. Miinuspuolena tässä toki on se, että rahaa kulunee enemmän, koska bullet journalia varten täytyy ostaa kirja (tai kaksi), kyniä ja mitä nyt ikinä haluaakaan sen koristelemiseen käyttää.

Olen itse melko tarkka siitä, että joka kuukaudella on oma teemansa. Teemoina minulla on tähän mennessä (elokuun jälkeen) ollut ainakin lumihiutaleet, avaruus, kaupunkisiluetti, kaktukset ja nyt viimeisimpänä laventelit. Minulla itselleni on aina helpointa ja parasta, jos teema on melko yksinkertainen, sillä minulla ei yleensä ole hirveän paljon aikaa bullet journalin tekemiseen eikä erityisen hyviä piirustustaitoja.

Olen vielä melko huono käyttämään kuukausikalenteria.

Minulla on ollut paljon opettelemista siinä, mikä on itselle sopivaa ja tarpeellista; mikä toimii ja mikä ei. Olen lähestynyt koko operaatiota aika käytännönläheisesti yrityksen ja erehdyksen kautta. Kokeilen jotakin kuukauden tai kaksi, jos se ei tunnu hyvältä, kokeilen seuraavaksi jotain uutta. En ole jaksanut hirveästi lukea vinkkejä tai neuvoja. Inspiraatiota olen etsinyt lähinnä Pinterestistä ja YouTubesta.

Some-suunnittelusivuni hakee vielä omaa muotoaan. Ja niin muute hakevat myös someni, sillä harkitsen vakavissani podcastia, vaikka aiemmin tarkoitukseni oli aloittaa YouTube-kanava. Kuva totta kai otettu ennen kuin edes aloin täyttää sivua, haha.

Olen yrittänyt paljon aikatauluttaa ja suunnitella asioita. Aikataulut ja suunnitelmat kuitenkin minulla helposti pettävät, varsinkin, jos en määritä itselleni myös tarkkoja deadlineja. Minulla on taipumusta tietynlaiseen lusmuiluun ja prokrastinointiin, jota olen yrittänyt aikatauluttamisella suitsia, mutta usein käy niin, että olen yliarvioinut oman jaksamiseni ja ehtimiseni jonain päivänä ja joudun sen takia lykkäämään monen päivän aikatauluja, enkä ota niitä lopulta ikinä kiinni.

Olen kokeillut aika monenlaisia eri "näkymiä" viikkokalenterille ja toistaiseksi tämä on
ollut niistä toimivin.


Käyttääkö joku muu bullet journalia? Mitä vinkkejä teillä olisi?



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti